reklama

Korytnica - spiace kráľovstvo, ktoré čaká na princa

V telke som zhliadla reportáž o zdevastovanej Korytnici. V okamihu som si oživila obrazy, ktoré pred pár rokmi na danom mieste videli moje oči. Zapísali sa do zoznamu mojich negatívnych zážitkov. Doteraz, keď sa povie Korytnica, cítim nevôľu a smútok, hnev a roztrpčenie...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)
Obrázok blogu

Detské topánky som drala v Ružomberku. Nakoľko sme Korytnicu mali takpovediac "za rohom", často sme tam chodili na výlety - na príjemnú prechádzku spojenú s načerpaním minerálnej vody. Kúpele Korytnica vtedy ozaj žili. Kúpeľné domy praskali vo švíkoch, v nich ubytovaným hosťom pobyt pomáhal pri žaludočných diagnózach, úľavu tu našli pacienti s chorobami žlčníka, látkovej výmeny, anemici, doliečovali sa tu pacienti po operácii žaludočného vredu. Prostredie v lone prírody, na severozápadnom svahu hrebeňa Nízkych Tatier predurčovalo návštevníkom kúpeľov príjemný pobyt. Liečilo sa telo ale aj duša. Kúpeľné domy mali svoju štýlovú architektúru, pomedzi ne sa tiahol udržiavaný park, vysadené kvety dotvárali svojskú atmosféru, športovania chtiví kúpeľníci mali k dispozícii ihrisko, našla sa zábavka aj pre deti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem ubytovaných hostí, boli kúpele aj cieľom mnohých výletníkov, ktorí prišli špeciálne do týchto končín, alebo sa len cestou do svojho cieľa zastavili v Korytnici, aby načerpali energiu, osviežili sa jedným z viacerých funkčných prameňov, poprechádzali sa krásnou prírodou.

Po rokoch, po dlhých rokoch, sme sa pri návšteve Ružomberka rozhodli urobiť si výlet do Korytnice. Priznám sa, že som vôbec netušila, ako sa pôvodná tvár Korytnice za tie roky zmenila. Tešila som sa. Mal to byť taký malý návrat do detstva. Okamžite, ako sme zaparkovali som tušila, že čosi nie je v poriadku. Vybrali sme sa okolo plniarne do centra areálu niekdajších kúpeľov. Horor! Nechcem používať silné slová, ale skutočne som mala okamžite po nálade, mala som pocit, že sa ma začína zmocňovať depka (áno, viem, že depka človeka nechytí v sekunde, no ja som to tak cítila v ten moment). Budovy hľadeli na nás, jediných návštevníkov, špinavými, na mnohých z nich aj porozbíjanými oknami, omietka sa na mnohých miestach z nich kĺzala ako topiaci sa sneh, zdevastované strechy už neplnili funkciu ochrancu budovy, porozbíjané dvere, samá hrdza, špina, črepy, metrová tráva... Miesta, kde sme kedysi chodievali na vodu boli alebo uzatvorené, alebo hoci prístupné - aj tak nepoužiteľné. Privrela som oči a videla zástupy ľudí, ktorí zvykli čakať, než na nich prišiel rad, aby si mohli nabrať domov liečivej tekutiny. Živá spomienka sa rýchlo stratila. Otvorila som oči a videla som realitu. Smutnú, šedivú, skľučujúcu, plačúcu nemohúcnosťou, deprimujúcu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nútila som našich, aby sme odtiaľ čo najskôr odišli. Aj napriek mojej nechuti, sme nakoniec presnorili celý areál. Pohojdala som sa na škrípajúcej zhrdzavenej hojdačke, čo som považovala za jediné plus celého výletu. Predsa som si pripomenula detstvo...
Smutná, s plnou hlavou nechápavých otázok som sadala s rodinou do auta. Prehlásila som: " Už sem nikdy neprídem. Práve som sa s Korytnicou rozlúčila definitívne."

V Korytnici sú dve bytovky, kde sa život zachoval. Predpokladám, že v nej žijú bývalí zamestnanci kúpeľov, resp. ich potomkovia. Nezávidím im. Žijú ako v zakliatom kráľovstve. Škoda, že princ, ktorý by kráľovstvo zobudil z devastujúceho spánku neprichádza.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Síce, možno... sa ľady pohnú, ja však tomu akosi neverím. Vraj... sa majú kúpele ako celok predať. Spoločnosť, ktorá kúpila pozemky aj budovy v minulosti, prevádzkuje len plničku minerálky. Kúpele ju nezaujímajú. Malo by sa to zmeniť. Či... to naozaj netuším. Prebudiť spiace kráľovstvo chce veľa energie a ešte viac finančných prostriedkov. Princ musí byť teda nielen do kúpeľov zaľúbený ale aj bohatý a plný energie.

Korytnica, ktorá si už v sedemnástom storočí vlažila krky a liečila útroby uhorským veľmožom, držím Ti palce! Kiežby dvadsiateprvé storočie vrátilo Tvoju zašlú slávu! Veď liečivými účinkami sa môžeš zaradiť medzi také popredné svetové kúpele ako sú francúzske Vichy, talianske Monte Catini, či české Karlovy Vary.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

***

Bohatý to štát, čo dokáže takto mrhať svojimi pokladmi, ktoré mu darovala do vienka štedrá pani Príroda...

Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu