reklama

Samozvaní recenzenti ničia knihy

Asi naivne predpokladám, že ak niekto chodieva do knižnice a požičiava si knihy, tak ich má rád. Tak isto asi naivne predpokladám, že každý, kto si knihu požičia, vráti ju v pôvodnom stave. Samozrejme, že časom sa  kniha "opotrebuje", pri šetrnom zaobchádzaní by však mala vydržať dlho. Horšie je, keď sa kniha dostane do rúk čitateľovi, ktorý sa zrazu zmení na vášnivého recenzenta a začne jej vnucovať svoje názory, postrehy, prípadný nesúhlas, či súhlas s textom. Neúnavne zanecháva svoju stopu skoro na každej stránke. Hotová katastrofa. Ide ma poraziť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (55)
Obrázok blogu

Som pravidelnou návštevníčkou knižnice a práve jej vďačím, že mám stále čo čítať. Pri dnešných cenách kníh a mojej nezamestnanosti si novú knihu kupujem už len sporadicky. Nakoľko som na knihách závislá, knižnica je často cieľom mojej návštevy. Vážim a ctím si každú knihu a nikdy som si nedovolila do cudzej robiť poznámky, zapisovať si do nej zoznam plánovaného nákupu, mobilné číslo niekoho známeho, recept, či hocičo iné. Ak sa usmievate, že preháňam, tak kdeže! Už som natrafila na kadečo. Usudzujem, že takých čitateľov je viac než dosť. Alebo, žeby som mala smolu a zrovna siahala po knihách, ktoré mal v ruke takýto ojedinelý devastátor písmenkového bohatstva? Neviem, v každom prípade však viem, že ma to poriadne vytáča.
Momentálne čítam knihu, ktorú musel mať v rukách absolútny čitateľský barbar. Jediným jeho "plusom" je, že používal obyčajnú ceruzku, pretože použiť večné pero nie je žiadnou raritou. Prvé strany som opatrne gumovala, no priznám sa, že ma to prestalo baviť a tak s nevôľou čítam ďalej, snažiac sa prehliadať jeho rukopis, hoci to moc nejde. Kniha ma zaujala a bolo by mi ľúto, zavrhnúť ju pre blbé poznámky.

Milý čitateľ,

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

je pravdou, že sa nemusíš vo všetkom zhodovať s tým, čo píše autor knihy. Naozaj však nie je nutné, aby si do knihy pre seba a pre jej ďaľších potencionálnych čitateľov, vkladal svoje názory, svoje poznámky, aby si prečiarkoval slová, ktoré sa ti nezdajú, resp. ktoré pokladáš v texte za zbytočné. Nie je nutné, aby si upozorňoval ostatných na to, ktoré pasáže ťa zaujali najviac, aby si krúžkoval čísla strán, dokonca dával krúžok aj na strany, kde v rožku práve číslo strany uvedené nie je. Naozaj sa nemusíš namáhať s tým, aby si dával otázniky k odstavcom, ktoré asi tvoj rozumček nepochopil a výkričníky, ktorými pravdepodobne vyjadruješ svoj absolútny súhlas. Ak takto čmáraš do vlastnej knihy, je to tvoja vec.Tiež mám knihy, istý druh literatúry, kde si zvýrazním, ak je pre mňa niečo mimoriadne dôležité. Nikdy som však nečmárala do požičanej knihy. Bolo by fajn, milý recenzista, keby si mal pri čítaní poruke nejaký papier, či blok a svoje duchaplné poznámky robil mimo knihy. Verím, že vďaka by bola nielen na mojej strane, ale aj na strane ďaľších čitateľov, ktorým sa kniha tiež dostane do rúk. Ďakujem-e za pochopenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PS: Ešte čosi... Podčiarkol si a zároveň výkričníkmi vyzdobil vetu: "A zjavne ešte nie je tak zle, aby nebolo čo kaziť". Musím sa pousmiať...

Doslova ma irituje takéto barbarské správanie sa ku knihe. Ide o neúctu ku knihe samotnej a zároveň aj k ostatným čitateľom, ktorí zaiste o také duchaplné výtvory nestoja. Ono sa povie, nevšímať si... ale to ide dosť ťažko, očiam nevysvetlíte, že majú poznámky vtlačené do textu prehliadať. Aspoň tie moje zmapujú všetko aj proti mojej vôli. Ako prichytiť takého aktívneho čitateľa? Asi len námatkovou kontrolu každej knihy, ktorá sa od čitateľa vracia. To sa však v knižnici nerobí a tak je na každom z nás, ako s knihou naložíme a v akom stave ju vrátime.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od tejto poslednej skúsenosti, si v budúcnosti už vybranú knihu v knižnici narýchlo prelistujem. V prípade, že bude plná poznámok samozvaných recenzistov, radšej sa jej vopred vzdám.

Škoda, že porekadlo: " Z cudzieho krv netečie", je tak často pretavené do bežného života. Dokonca aj v knižnici...

Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu