reklama

Na kvalitu a dobrú chuť môže Slovák zabudnúť (?)

Nedá sa nič robiť, musím si ponadávať. Vraj človek nemá v sebe dusiť, čo ho "tlačí", vraj s tým má ísť von a vyventilovať sa. Práve púšťam svoj ventil. Začína fučať, ak sa chcete porozčuľovať spolu so mnou, tak do toho! Tiež vás zaujíma aký pôvod má potravina, kvôli ktorej siahnete do peňaženky? Vyhľadávate domáce produkty? Pokiaľ máte so slovenskými potravinovými produktami len dobré skúsenosti, nestrácajte so mnou čas, tí ktorí máte podobné ako ja, pridajte sa! Keď už nič, aspoň sa nám uľaví.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (54)
Obrázok blogu

Zo všetkých strán sa na nás valia heslá, rady, prosby, odporúčania, aby sme na Slovensku kupovali slovenské výrobky, že sa oplatí priplatiť si za kvalitu, že prispejeme tým k zamestnanosti a tak podobne, bla, bla, bla...

Áno, hoci úvod tak nevyznieva, aj ja som za slovenské výrobky.

Obchodné reťazce sa začínajú predháňať v tom, ktorý ponúka aký počet slovenských produktov. Hm, chvályhodné...

Lenže...

Ak chceme presadiť slovenské produkty, mala by, okrem často vyššej ceny, vari aj kvalita byť vyššia ako u kadejakých produktov dovezených z rôznych kútov sveta. Aspoň ja si to, prosím ponížene, tak naivne predstavujem a želám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kúpim tvrdý syr, napríklad Eidam. Výrobca slovenský. Syr má akúsi prihorklú chuť, divnú konzistenciu. Výrobcu často nepoznám, kupujem produkt pultového predaja. Inokedy kúpim taktiež syr Eidam, tiež slovenského výrobcu a je chutný. Kupujem teda syr zhodného názvu, od rôznych výrobcov, vždy v inej chuti. Na druhej strane, nie je vôbec výnimkou, že kúpite čosi od toho istého výrobcu a zakaždým má produkt iné chuťové vlastnosti. Nemal by Eidam vždy chutiť ako Eidam?

Kúpim bryndzu. Doma ju nedočkavo skúšam, milujem bryndzu. Hlavne tú letnú. Ochutnám. Toto je bryndza? Veď to je čosi ako nepodarený tvaroh. Chuť bryndze zostala asi v bryndziarni. Stane sa mi to raz, druhý raz... Nakoľko poznám výrobcu, roky som s ním bola spokojná, tak mi nedá a ozvem sa mu mailom. Dovolím si skritizovať chuť a opýtať sa prečo tomu tak je. Prvý raz odpoveď nepríde, druhý raz, keď ma znovu neidentifikovateľná divná tvarohovo-syrová chuť snaží presvedčiť podľa vinety, že ide o bryndzu, sťažujem sa znova a podotknem, že plánujem o mojej skúsenosti napísať aj do regionálnych novín. Prichádza odpoveď. Slušná, snažiaca sa ma presvedčiť, že podľa toho ako píšem, usudzujú, že mi asi viac vyhovuje zimná bryndza, so "štipľavou" príchuťou... Normálne ma to vytočí, celé roky si mrazím májovú bryndzu, práve pre jej výbornú chuť (teda v minulosti) a práve pre absenciu štipľavej príchute. Oponujem. Snažím sa vysvetliť, že som bryndzofil a viem, ako má chutiť bryndza. Veď dlhé roky tak chutila a nepamätám si, žeby sme v minulosti lamentovali, že je bez chuti... Keď sme kúpili bryndzu, tak to bola bryndza. Dobrá bryndza...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kúpim salámu, diétnu, liptovskú... Vyrába ju aj firma neďaleko nášho mesta. Pred rokmi som bola na nej závislá, chutila aj mojej rodine, vari viac ako šunka, ktorá už tiež chutí po kadečom, len nie po klasickej šunke. Dlhšie som salámu nekúpila. A už ani nekúpim. Chuť úplne iná, prevažne cítim na jazyku slanú pachuť.

Kúpim suchú salámu, tzv. Strážovskú. Nakoľko kupujem suché salámy veľmi zriedka, zrazu som dostala chuť a nechala som sa ovplyvniť momentálnou akciou. Pri rozbaľovaní som si strčila koliesko do pusy, očakávajúc chuť akú som si pamätala z dávnejšej doby. Kdeže! Hrôza. Cítim len ochutený tuk, soľ... Soľou sa v mäsovom priemysle ozaj nešetrí. Asi chcú výrobcovia dať svojim produktom aspoň nejakú chuť a vybrali si slanú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kúpim "tradičnú" domácu slaninu, samozrejme slovenského výrobcu. Guma... guma. Nevedela som, že tradičná slanina súperí s gumou do teplákov.

Kúpim chlieb, samozrejme slovenský. V prvý deň mäkký, dokonca aj voňavý. V druhý deň krájam piliny. Nie som fanynka paštét ale občas predsa sa zíde mať nejakú poruke. Doteraz spomínam na paštiky typu Májka, ktorú sme ako deti vedeli vylízať prstom aj bez chleba. A dnes? Ak ste skúsili, iste nemusím viac dodať. Hlavne, že na obale nájdete zmienky o tradičnej chuti, o tradičnej receptúre, cha.

Pamätáte si na chuť masla? Zvykla som ju volať oriešková. Na trhu je síce masla ako dreva v lese, samozrejme od rôznych výrobcov, nielen slovenských, ale kúpiť také chutné maslo je umenie. O cene radšej pomlčím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nejdem sa už rozpisovať o mäse, o mnohých mäsových výrobkoch, majúcich v sebe pomaly toľko vody ako melón. Nejdem už podrobne kritizovať, že ani od "osvedčeného" výrobcu sa nedá očakávať, že hoci napr. nový produkt uvádza na trh v skvelej chuti, v dobrej kvalite, že po čase sa zrazu zmení chuť, samozrejme k horšiemu. Na rozdiel od kvality, cena sa iste zvýši.

Už len dodám, že nechápem, ako to, že roky si kupujem (sporadicky) tvrdý syr od nemeckého výrobcu a nikdy sa nemusím báť, že bude chutiť ináč ako som zvyknutá...

Viem, zamerala som sa na samé negatíva.

V žiadnom prípade nechcem, nemôžem a ani nebudem hádzať všetko a všetkých do jedného vreca. Samozrejme sú aj výnimky a im patrí česť a vďaka!

Na trhu je však plno šmejdov, už nik netají ani z kompetentných, že sme stokou Európskej únie (nielen v potravinách), veď stačí sledovať aké sú výsledky kontrol potravín. Často sa mi obracia žalúdok nad svinstvom, ktoré nám je za drahé peniaze ponúkané. Taktiež začínam byť alergická na tvrdenia, že je čosi vyrobené podľa "tradičnej receptúry."

Je mi ľúto, že sme nielen odpadkovým košom EÚ ale stávame sa odpadkovým košom aj mnohých slovenských výrobcov. Zo všetkých strán sa v týchto dňoch na nás valia "tradičné" správy, že ceny potravín sa budú zase zvyšovať. Samozrejme, že budú. Raz za to môže cena nafty, raz sucho, raz mokro... a keby aj toto nebolo, dôvod sa vždy nájde. Veď sa to deje každý rok a vlastne stále... Ak už máme za potraviny zacvakať nehorázne sumy tak prosím, prosím... Vážení slovenskí výrobcovia potravín, skúste sa vrátiť k ozajstným tradíciám, lebo väčšina z nás si pod šunkou predstaví ozaj šunku, pod bryndzou bryndzu, pod slaninou slaninu a nie ich spotvorené novodobé receptúry. Prestaňte nám predávať drahú vodu vo vašich produktoch, šetrite soľou a skúste si slovenského spotrebiteľa vážiť, aby si aj on mohol vážiť vás.

foto: www.ahaonline.cz

www.teraz.sk

Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu