reklama

Skalná ruža - poteší oko, vylieči ucho, zastaví nádchu

Keď som bola malé dievčatko, tak som vždy na návšteve u môjho bratranca obdivovala ich balkón. Pestovali na ňom  skalné ruže. V rôznych nádobkách, črepníkoch, rôzne veľkosti, rôzne druhy. Učarovali mi už vtedy. Páčili sa mi ich hlávky tvoriace ružicu plnú mäsitých šťavnatých listov. To, že ich volali "skalné" som si vysvetľovala tým, že sú silné ako skala. Stačí im minimum substrátu, minimum zálievky, vyrastú aj v medzierke medzi skalami, znesú  horúce slnko aj ostrý mráz. Sú to absolútne nenáročné rastlinky, krásne, pôsobia tajomne a dokonca majú aj liečivé účinky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)
Obrázok blogu

Skalnú ružu - skalnicu strechovú ( sempervivum tectorum) nájdeme vo voľnej prírode, ale aj v záhradkách na čoraz obľúbenejších "skalkách". Prežije aj na panelákovom balkóne. Názov "strechová" pochádza z čias, kedy sa rastliny pestovali na strechách domov, ktoré pokryli svojim hustým porastom. Verilo sa, že ochránia dom pred bleskom a ohňom. Asi preto, že ich listy sú dužinaté a plné šťavy. Na mňa pôsobia veľmi dekoratívne a keď som dostala prvú rastlinku, tak som vedela, že sa posnažím o jej rozmnoženie. Rastlinka sa ujala a o krátky čas vyhnala bočné výhonky, malinké ružičky. Tieto bábätká som vždy odtrhla a posadila samostatne. Dnes mám už plný balkón ruží a rozdala som už nespočetné množstvo mini ružičiek rodine i známym. Dlho som však nevedela, že okrem okrasy mám na balkóne aj liečivku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Listy skalnej ruže obsahujú jemne gélovitú šťavu, ktorej účinky môžme prirovnať ku slávnemu kaktusu aloe. Šťava má dezinfekčný účinok, je chladivá a pôsobí protizápalovo. Je vhodná na popáleniny, uštipnutia, odreniny, dá sa použiť aj na zatvrdnutú kožu chodidiel alebo lakťov.

Pán Pavel Váňa vo svojej knižke "Rady bylináře Pavla" píše, že nahriata šťava z ruže, nakvapkaná do ucha, pomáha liečiť zápal stredného ucha. Mám to vyskúšané, funguje to pri akejkoľvek bolesti ucha. Aj ušný spray Aurecon, ktorý je dostupný v lekárňach, ako hlavnú obsahovú látku udáva práve túto čarovnú rastlinku. Teší ma, že aj farmaceutické firmy uznali jej liečivú silu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šťavu môžme nakvapkať aj do nosa pri nádche z prechladnutia, či nádche alergickej. Pri zápaloch mandlí treba šťavnaté lístky ruže žviakať v puse, prípadne šťavu nakvapkať do vody a kloktať. Pomáha aj pri paradentóze, pán Váňa odporúča 2-3 lístky rozpučiť a na noc si ich dať na zuby.

Pán Váňa radí použiť šťavu zmiešanú s olivovým olejom aj na bercové vredy. Je účinná aj pri žaludočných vredoch. Vtedy je potrebné šťavu alebo nakrájané lístočky zmiešať s olivovým olejom (1:1) a užiť na lačný žalúdok. Jesť sa môže až po uplynutí minimálne 10 minút. Bylinkár upozorňuje, že šťava sa nesmie miešať s alkoholom, ani sa nesmie variť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja zvyknem pár lístkov nakrájať na tenké rezančeky a primiešať do zeleninového šalátu. Pridá mu kyselkavú príchuť a čosi urobí aj pre zdravie. Moje morčiatko Moruško tiež miluje lístky a vždy , keď vyjdem na balkón, pricupitá k ich dverám a čaká na pochúťku.

Milujem ruže, tie záhradné, divé , aj skalné. Každá z nich má svoje osobité čaro, schopnosť potešiť oko a dokonca aj pomôcť pri niektorých zdravotných problémoch. Ak som vás trochu napastvila na ich krásu a možnosť využitia iste nebude problém zohnať si aspoň jeden kus, ktorý si potom môžte rozmnožiť tak, ako som to urobila ja. Váš balkón osviežia po celý rok a nevyžadujú takmer žiadnu údržbu. Stačí v lete občas poliať , dokonca sa nemajú ani prihnojovať. Aj za takú macošskú starostlivosť sa vám bohate odmenia.

Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu