reklama

Keby naivita nadnášala, tak lietam ako holubica...

Požičala som si slová Dr. Štrosmajera z legendárnej Nemocnice na okraji mesta. Len slovo "hlúposť" som zmenila na "naivitu."  (Čím viac premýšľam, zisťujem, že asi by bolo vhodnejšie ponechať výrok bez úpravy.)  Vtedy ich adresoval sestričke, ktorú stvárňovala Iva Janžurová, dnes platia aj na mňa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (96)
Obrázok blogu

Predvianočný čas ubieha ešte rýchlejšie ako v bežné dni. Pritom mám pocit, že aj vtedy letí ako namydlený blesk, tak k čomu ho prirovnať teraz?

Priala by som si, keby sa predvianočný čas niesol v kľudnej, pohodovej atmosfére, keby sa ľuďom na chrbát netlačil stres, netlačil ich plný batoh povinností, ktoré treba ešte v závere roku postíhať, keby obchody nepraskali vo švíkoch, keby ľudia mali na tvárach úsmev a nielen ustarostené pohľady. Občas mám pocit, že sme na stres naprogramovaní...

Chcela som kúpiť ešte nejaké ovocie a pár drobností. Záplava áut na parkovisku pred nákupným centrom signalizovala, že sa treba ozbrojiť trpezlivosťou. Ale skutočnosť predčila predstavu, uff. Pripomenulo mi to časy socializmu, kedy šlo takmer o život dostať sa ku kilu mandaríniek či banánov. Dnes regále plné, ovocia od výmyslu sveta. Uličky medzi regálmi sú prepchaté kúpychtivými zákazníkmi, ktorí parkujú nákupné koše, kde príde a tak sťažujú nákup ostatným. Tovaru dosť, ale tá tlačenica! Rýchlo som odtiaľ vypadla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ahoj, dobre že ťa vidím", počujem za svojim chrbtom, "Môžem ti aspoň osobne popriať krásne sviatky. Tiež nakupuješ? Ja mám dnes nákupný deň, ešte sa chystám aj do Tesca, je tam pár vecí v akcii, stavím sa možno aj v Bille. Už máš napečené? Ja mám sedem druhov, chystám sa zajtra ešte upiecť tortu, vieš aby bolo dosť..." Druhú stranu som hovoriť nepočula, myslím, že sa k slovu ani nedostala.

Prišla som domov nakazená nákupnou horúčkou, ale v tom zmysle, že som z tých tlačiacich sa ľudí iba znervóznela. Všímala som si ich tváre. Úsmev či uvoľnený výraz som nevidela. Len napätie a sústredenie na nákup, tlačenie kypiaceho vozíka a žmolenie nákupných ťahákov. Vianoce? Kdeže! Nákupná horúčka, pri ktorej aj tá zlatá bledne!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Od nového roku zdražie energia, plyn, vodné a stočné, od nového roku zdražejú potraviny, od nového roku sa zvýši DPH", bla bla bla. Potichu všetko zdražie, lebo všetko so všetkým súvisí, to občan už dobre vie. Médiá sa predháňajú v oznamovaní jóboviek, ktoré už neodmysliteľne patria každý rok k rušivým momentom predvianočného času. Načo pohoda? Treba do ľudí už preventívne hustiť čo všetko ich čaká v novom roku! Treba ich doraziť! Nech sa netešia! Ešte len uvidia, o koľko budú musieť viac siahnuť do peňaženiek. (Okrem toho nám prišiel výmer na byt, číslo, ktoré sa ukázalo ako "konečné" mi celkom vyrazilo dych). Škoda, že záverečné dni roka sa nesú v negatívnych pocitoch z blížiaceho sa roka nového. Viem, sú aj takí, ktorí nad tým kývnu rukou, žiaľ k nim nepatrím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak si naivne dnes fantazírujem, ako by bolo fajn, keby okolo nás nelietalo toľko negativizmu, stresu, zhonu a nepokoja. Ako by bolo fajn, keby sme sa pred sviatkami, o ktorých sa zvykne hovoriť, že sú najkrajšie v roku, dokázali skľudniť, zastaviť, keby sme si uvedomili, že aj počas Vianoc máme ten istý rozmer žalúdka ako napr. v júli, či auguste, keby sme nemuseli tráviť stresujúce oznámenia, v čom bude nový rok zase pre nás ťažší. Keby sme sa skutočne mohli naladiť vianočne a mohli negatívnym správam pribuchnúť nos medzi dverami.

Všetko závisí od ľudí. Iste sú medzi nami aj takí, ktorí to, čo ja považujem za naivné snenie, dokážu pretaviť do reality. Ozbroja sa a cez svoje brnenie nič negatívne nepustia. Závidím im. Mám však pocit, že ich je čoraz menej. Zvykneme sa pred sviatkami tak unaháňať a vystresovať, že si ani po dobehnutí do cieľa nedokážeme čaro sviatkov vychutnať. Brzdná dráha je čoraz dlhšia. Mám pocit, že vo všeobecnosti platí, že vianočná atmosféra, na ktorú nás obchodné reťazce pre istotu pripravujú pomaly od októbra, akosi práve v ten aktuálny čas stráca na sile. Vyčariť si pokoj v duši a radosť zo sviatkov niekedy stojí celkom slušnú námahu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A keď už mám dnes takú šomravú náladu, tak si otriem jazyk aj o pani Prírodu. Aj tá sa rozhodla, že neprispeje k vianočnej nálade. Teplomer je už v kladných číslach, sneh sa mení na zrazené kakao, obloha zahalená v sivom plášti. Iróniou je, že práve o polnoci začala astronomická zima. Snažím sa vybavovať si obraz spred pár dní, keď sneh v slnečnom objatí vyzeral ako ligotavá šperkovnica.

Zatraťte ma pod čiernu zem, cha... a presvedčte ma, že som jediná, ktorá má dva dni pred Štedrým dňom takého frfľavé myšlienky. Výnimočne mi Vaše protirečenia urobia dobre a možno ma presvedčíte, že naivita sa už nenosí a že je len na každom z nás, čo si pripustí k telu, čo pustí do svojho ucha, srdca či domova.

Nech stromček zapáli svetlo v nás, nech sviečka vyčarí úsmev zas. Hviezdička rozsvieti plamienok lásky v nás, želám krásne Vianoce, šťastný čas... Prajem Vám, aby Vianoce boli rozprávkové, dary srdečné, šťastie neodbytné, láska nekonečná, problémy vzdialené a budúcnosť skvelá. Prajem Vám pokoj v duši a veľa dôvodov na úsmev.

Dajme si pred negatívnymi správami klapky na uši, nasaďme ružové okuliare na oči, otvorme srdcia, kašlime na to, či doma chýba ananás, nemusíme mať napečených sedem druhov, prežijeme aj prípadný fliačik či zrnko prachu . Venujme sa viac sami sebe a skúsme sa naladiť na vianočné tóny a tešiť sa z toho, čo máme. Ja sa práve o to pokúšam. Držte mi, prosím, palce.

Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu