reklama

Chrumkavý skvost zo zeleninovej ríše

V ostatných rokoch ho máme vďaka ponuke supermarketov k dispozícii celoročne. Predsa len, najviac mi chutí čerstvo prinesený zo záhrady, vypestovaný manželom. Žiaľ, toto potešenie si môžem vychutnať len istú časť roka. Preto aj ja neraz ocením, že si ho môžem kúpiť. Keď ho miluješ, nie je čo riešiť! Milujem , neriešim... Veď ináč to ani nejde. Kto by mu odolal?  Je krásny, chutný, zdravý a nádherne chrumkavý. Jeho tohtoročná sezóna je v plnom prúde. Predstaví sa sám a ja pridám recept.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)
Obrázok blogu

Volám sa hlávkový šalát. Som vitamínová bomba, čo nie všetci koznumenti o mne vedia. Obsahujem veľa vitamínov a minerálov. Pochválim sa aspoň obsahom vitamínu B1, B2 ,B6 a C. Pyšný som na to, že vám môžem ponúknuť aj karotény, kyselinu listovú, železo,vápnik, horčík, zinok, draslík, chróm, meď. Som vzácnym zdrojom antioxidantov. Posiľňujem vaše srdce, svaly, povzbudzujem trávenie, činnosť pečene, odstránim únavu, poskytujem cennú vlákninu. Mám mierne sedatívne účinky, takže ak máte problémy so zaspávaním, doprajte si pred spaním zo mňa dobrú porciu a ja vás láskyplne odprevadím do ríše snov. Je pravdou, že občas dostávam pri pestovaní chemickú sprchu, ale verte, že je lepšie ma konzumovať aj taký, ako žiadny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Som citlivý na skladovanie, ak ma dlho necháte oddychovať tak vädnem a strácam vitamíny. Najlepšie by bolo, keby ste ma mohli konzumovať hneď po zbere. Viem, nie každý má záhradku pri dome. Odporúčam vám, aby ste ma rozobrali na listy, opláchli chladnou vodou a taký vlhký ma uložili do plastovej nádobky alebo do mikroténového sáčku. Vydržím svieži, chrumkavý aj pár dní. Tiež vás prosím, nekrájajte ma kovovým nožom, strácam tak zbytočne vitamíny. Potrhajte ma radšej vlastnými rukami na kúsky veľkosti, aká vám vyhovuje.

Iste ma poznáte vo forme šalátu s klasickou octovou, citrónovou či smotanovou zálievkou, tí odvážnejší ma konzumujú aj v kombinácii s ovocím, čerstvým aj sušeným. Kamarátim sa aj s inými druhmi zeleniny, milujem bylinky. Mám rád kôpor, pažitku... Možno máte recept na svoj vlastný, obľúbený dresing, ktorým rozmaznávate svoje chuťové poháriky. Som hrdý na to, že ponúkam veľa možností na úpravu a moje kamarátstvo s inými potravinami vám umožní spestriť jedálny lístok. Ako príloha chutím k väčšine jedál. Nádherne vyzdobím studené misy. Som nízkokalorický, takže ak váha ukazuje nelichotivé číslo, siahnite po mne častejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som zvyknutý aj na poliatie rozškvarenou slaninkou, ale vtedy ma musíte konzumovať "opreteky", lebo vám budem vädnúť pred očami. Tento horúci kúpeľ nemám moc rád, ale proti gustu žiadny dišputát.

Hm,

šalátik, pusti aj mňa k slovu! Už si sa predstavil. Prenechaj teraz, prosím, klávesnicu mne, vráť sa do chladničky. Mám totiž pre tvojich priaznivcov skvelý tip, ako si na tebe pochutiť.

Iste poznáte šalátovú polievku, či šalátový prívarok, v receptúre ktorých listy šalátu podstúpia tepelnú úpravu. Priznám sa, že od samého detstva mi je takáto úprava nesympatická. Miloval ju môj ocino, zvyšok rodiny sa však svojej porcie s radosťou vzdal v jeho prospech.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred rokmi som objavila recept, ktorý s radosťou rozdávam ďalej, pretože je skutočne výborný. Keď príde sezóna šalátu podáva sa u nás dosť často. Ponúkam ho aj vám. Ak ste majiteľom záhradky s veľkou úrodou toho skvostu, ak vám už hlávky šalátu "prerastajú cez hlavu", možno vám príde vhod ako spestrenie možností jeho využitia.

Zdôrazňujem, že pri tomto recepte šalát nie je tepelne upravovaný, nezmení sa na "vechtík". Varí sa len základ - polievka. Šalát sa do nej pridáva až pri servírovaní priamo na tanier. Zostáva svieži a chrumkavý.

Polievka z hlávkového šalátu

1 hlávka šalátu potrhaná na drobnejšie kúsky

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5 bobkových listov

10 guličiek čierneho korenia

soľ, biele mleté korenie

špetka cukru

kyslá smotana (alebo šľahačka)

trochu hladkej múky

podľa chuti ocot, či citrónová šťava

slaninka

Postup:

Bobkový list, celé korenie, soľ (kto chce môže pridať kúsok bujónu) varíme 7-10 minút. Menej útlocitným prezradím, že sa môže dať vyvariť aj koža zo slaninky.

Medzitým si rozškvaríme slaninku.

Smotanu (šľahačku) rozmiešame s hladkou múkou.

Do vývaru pridáme podľa chuti ocot (ak ho dáme teraz, iste nedôjde k zrazeniu), vlejeme smotanu, pridáme slaninku, špetku cukru, podľa chuti dosolíme. Ja zvyknem pridať bezglutamanovú vegetu. Povariť znovu 7-10 minút. Občas premiešať.


Podávame:

- do taniera vložíme natrhané lístky šalátu a prelejeme horúcou polievkou (radí pôvodný recept)

(ja zvyknem naložiť aj naopak, prvú polievku a šalát nakladiem navrch)

- môžeme poliať aj polievkou izbovej teploty, vtedy to chutí skôr ako šalát s chutným dresingom a lístky zostanú úplne chrumkavé

Milovníci kôpru môžu porciu jemne posypať jemne nakrájanou vňaťou.

Odporúčam, vyskúšajte... Ide o chutné, ľahké, na prípravu nenáročné, zdravé a osviežujúce jedlo.

Ak máte radi skôr omáčky, pridajte viac hladkej múky, konzistenciu si môžete zvoliť ľubovoľne.

Dobrú chuť

Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu