reklama

Na griláž s dlátom

Včera som zúrila, dnes sa smejem. Práve z tohto dôvodu som sa rozhodla ukázať sa vo svetle "nešiky", pretože včera som si len takéto pomenovanie zaslúžila. Vyhrážala som sa, že tieto Vianoce medzi maškrtami bude griláž chýbať. Nech, nezbláznim sa! Dnes som sa však už budila s myšlienkou, že idem do toho znova. Predsa nesklamem. Tentokrát sa to podarilo! Ak máte záujem o tradičný recept na griláž a ste zvedaví, ako sa mi včera darilo, čítajte ďalej...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)
Obrázok blogu

Babka, z otcovej strany, bola vychýrená "štrúdliarka". Už som raz na blogu spomínala, že piekla skvostnú štrúdľu. Cesto bolo snáď tenšie ako prieklepový papier a v harmónii s makovými, jablkovými, čerešňovými plnkami vytvorilo v papuľke ilúziu neba...

Okrem spomienky na excelentné štrúdle mi po babke zostal recept na tradičnú griláž. Roky ju robieval ocino, ako taký hold babke, nikdy neskúšal iný recept. Všetkým nám chutila a roky sa jej chuť spájala práve s Vianocami. Keď sa pominul aj ocino a ja som už mala vlastnú domácnosť, skúšala som urobiť na jedny Vianoce griláž. Robila sa zo Salka, bola omnoho jednoduchšia ako ten náš recept, ale žiaľ, aj chuť bola "jednoduchšia". Takže som si prepísala do svojho receptáru babkin recept a ďaľšie Vianoce som už robila podľa neho. Túto griláž robím dlhé roky, vždy bez problémov, v pohode, v osvedčenom postupe. Ale ako sa hovorí, " aj majster stolár sa utne"...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv recept:

20 Dg kryštálového cukru roztavíme, upálime na karamel. Pridáme 20 Dg mletých vlašských orechov, rozmiešame. Hmotu vyklopíme na dosku, roztlačíme na tenkú vrstvu, necháme vychladnúť. Zvyknem však nožom zmes občas podobrať, aby sa potom ľahko dala z dosky odlepiť.

Plnka: V miske, nad parou vyšľaháme 20 Dg masla, 20 Dg práškového cukru a 4 žĺtka. Pridáme karamelovú zmes, ktorú sme po vychladnutí rozomleli. Ak pridáme trochu rumu, nič nepokazíme. Práve naopak...

Oblátky kropíme rumom, za tepla na ne natierame zmes a ukladáme na seba. Zaťažíme. Neskôr vrch zdekorujeme čokoládovou polevou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvyknem si urobiť karamelovú zmes vopred a potom dokončujem, ako mi časovo vyhovuje. Včera som sa rozhodla, že je ten správny čas na prípravu. Bolo Lucie, pálili sa bosorky a ja som pálila cukor.

V okamihu, ako som zmes vyliala na dosku, mi zazvonil mobil. Hovor som prijala a zarozprávala som sa. Keď som po pár kilometroch po byte s mobilom na uchu prišla do kuchyne, skúsila prstom hmotu a nožom jej "priľnavosť" k doske, vedela som, že je zle. Hmota sa spojila s drevenou doskou ako so sekundovým lepidlom. Nechala som to tak, povedala som si, že skúsim sa s tým pohrať večer.

Ani večer mi však nepomohol. Snažila som sa podobrať hmotu nožom, snažila som sa po nech pobúchať, že ju nejako rozbijem... V zúfalstve som vzala kladivko a podoberala hmotu nožom, do rúčky ktorého som ním jemne udierala. Najviac si to odniesla kuchyňa, karamelové drobky lietali ako sladké krúpy všetkými smermi. Adrenalím mi stúpal a tušila som, že prvoradým cieľom už nie je griláž ako taká, ale doska... musím ju predsa vyčistiť, zbaviť tej hnedej hmoty... Mala som nápad, vložiť ju do vody, nech sa to odmočí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzitým si môj rachot v kuchyni už všimol manžel. S mojim návrhom nesúhlasil, že si to odnesie doska. Prevzal iniciatívu. Chvíľu sa hrabal v náradí a prišiel do kuchyne s dlátom. Dosku vložil do dresu a pustil sa do devastačnej činnosti. Neverili by ste, čo to dalo za prácu. V kuchyni rachot, manžel v plnom nasadení a do dresu, samozrejme, že aj okolo neho, lietali karamelové vločky. To som ešte stále zúrila a zmetala tú hrúzu z dlážky, z linky, dokonca aj z podrážky papúč... Zvyšok som už nechala chvíľu pod horúcou vodou, ktorá zvyšky karamelu roztopila a doska sa konečne ukázala v pôvodnom stave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Včerajšie vyhrážky, že griláž tento rok bude na stole chýbať som teda nesplnila. Hmota je krásne vychladnutá, už voľne ložená a pripravená na zomletie. Človek sa učí celý život. Stačilo volajúcemu povedať, nech prepáči a zavolá neskôr. Mohla som si ušetriť toľko zbytočne zabitého času a nepopulárnej aktivity. Nie nadarmo sa hovorí, chvatná práca málo platná...

Milé gazdinky, prajem vám, aby ste pri príprave vianočnych cukroviniek boli úspešnejšie ako ja. Viem, že táto príhoda nás bude pri pohľade na griláž rozosmievať, ale verte, že v aktuálny čas toho nepodarku mi do smiechu vôbec nebolo. Doteraz som netušila, že k vianočnému pečeniu sa hodí aj dláto.

Ešte jedno poučenie... Tradičné zvyklosti hovoria, že na Luciu sa nemajú vykonávať ručné práce, nemá sa šiť, vyšívať... Možno ani piecť. Dovolím si tradíciu aktualizovať.

***

Milé dámy, ak máte podobný zážitok s nepodarkom, naberte odvahu a "potešte" ma! Veď predsa poznáte, cha... škodoradosť je najväčšia radosť!

foto:

www.vercajch. sk

Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu