reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Jana Dratvová

Jana Dratvová

Bloger 
  • Počet článkov:  590
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Milujem písmenká a rada sa s nimi hrám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSprcha duše vo veršijedlo, bylinkyoprášené spomienkyMôj zverinecČriepky dňaUletené, pokus o fejtónSúkromnéNezaradené kadečo

reklama

oprášené spomienky

Kočík z manzardky

Jana Dratvová

Kočík z manzardky

Je vari normálne, že ako mladá slečna som nesnívala o tom, že sa raz stanem babinou. V podstate aj rola mamy bola pre mňa vzdialená. Vtedy som mala trochu iné predstavy o živote, pranie pokakaných plienok do scenára nezapadalo. Myslela som si, že na "to" je dosť času...

  • 25. jún 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 927x
  • 36
Jednoducho Bacila

Jana Dratvová

Jednoducho Bacila

Keď som si dnes sadla k počítaču, aby som priateľke napísala prianie k meninám, moja myseľ naštartovala  spätný chod a myšlienky začali svojvoľne poskakovať, oprašovať zo seba prach. Pristihla som sa, že sa do prázdnej obrazovky počítača priblblo usmievam. Prianie k meninám mi pripomenulo časy strávené na stredoškolskom internáte a našu jedinečnú pani vychováteľku, na meno ktorej si už neviem spomenúť. Prezývku si však pamätám.

  • 16. jan 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 793x
  • 12
Teším sa na objatie vnučky

Jana Dratvová

Teším sa na objatie vnučky

Čoraz častejšie prichádzajú dni,  kedy sa mi žiada len tak povoziť. Povoziť sa vlakom svojho života, poprechádzať sa jeho vagónmi, hľadieť do okien minulosti, vystúpiť práve na tej stanici, ktorá vo mne rezonuje aj po rokoch. Znie to priam hrozne, ale zväčša sa veziem až do minulého storočia a najčastejšie do jeho osemdesiatych rokov. Tuším aj prečo. Preto, že práve toto životné obdobie prevzalo na seba úlohu maliara obrazu môjho života.

  • 4. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 985x
  • 29
Balkónová pošta

Jana Dratvová

Balkónová pošta

Na facebooku sa skupinka ľudí bavila o slnku. Premýšľam, viem, že to slovo som už niekedy počula. Nemám istotu, či si jeho význam správne vysvetľujem a tak otvorím Slovník cudzích slov. Márny pokus. Nie je tam. Druhý pokus. Otváram stránku wikipédie. Bingo! Mám to. Pozorne čítam. Aha, hurá, už si spomínam. Slnko je najväčšie nebeské teleso, je to hviezda, ktorá je k Zemi najbližšie. Zem ho potrebuje ako nevyhnutný zdroj energie. Myslím, že nielen Zem ako taká, ale aj každý človek, slnko nevyhnutne potrebuje, aby ten jeho osobný zdroj energie pracoval ako sa od neho očakáva. Môj zdroj už pár dní ide na rezervu. Slnko absentuje. Obloha je zabalená do sivého plášťa a počasie vystihuje známa veta: "Ráno hmlisto, na obed tak isto a večer tma." Kričím z plného hrdla: "Dosť, prosííím si slnko!"

  • 25. nov 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 571x
  • 11
Trapas, ktorý máta aj po rokoch

Jana Dratvová

Trapas, ktorý máta aj po rokoch

Myslím, že každý si nesieme na chrbte, v batôžku spomienok, nejaký ten trapas. Trapas menší, väčší či najväčší. Na trapasoch je pekné to, že hoci v čase ich aktuálnosti sú pohromou, po čase, keď zapadnú prachom, stávajú sa v mnohých prípadoch najlepšími fórmi, akými môžeme baviť svojich známych a možno aj seba samého. Vtedy už máme nad vecou nadhľad...

  • 12. nov 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 500x
  • 30
reklama
Postrihané cigarety ako dôkaz lásky

Jana Dratvová

Postrihané cigarety ako dôkaz lásky

Taká protivná vec, akou je  odhodený "vajgel",  dnes roztočila  moju špirálu spomienok. Nakoľko sa táto spomienka viaže ku cigaretám, tak vlastne nie je na tom nič zvláštne. Vrátila som sa do raného detstva a videla som dievčatko, ktoré stratilo milovanú starú mamu a veľmi sa bojí o starého otca...

  • 11. nov 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 994x
  • 27
Keď zradia plavky...

Jana Dratvová

Keď zradia plavky...

Ani neviem, čo spôsobilo, že dnes ráno, z mojej truhlice spomienok, vyskočila jedna, ktorá bola už poriadne zapadnutá prachom. Čuduj sa svete, nemusela som použiť žiadnu prachovku, stačilo nános prachu jednoducho sfúknuť a tento malý príbeh zo školského výletu sa spustil v mojom osobnom prehrávači ako živé video. Ak máte chuť zaspomínať si so mnou, nech sa páči...

  • 26. sep 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 071x
  • 41
Diagnóza: kľúče

Jana Dratvová

Diagnóza: kľúče

Tiež patríte k tým, ktorí pri aute alebo pred dverami bytu, napodobňujú hmaty zodpovedného colníka z čias socializmu pri prechode hraníc na Západ, poprípade letiskovú kontrolu v čase ohrozenia teroristami? S bezradným výrazom kontrolujete všetky vrecká, ťapkáte sa po hrudi, či náhodou nie sú tam? Tiež patríte k tým, ktorí menia zámok na dverách bytu, či pivnice akosi často? Tiež navštevujete výrobu kľúčov častejšie ako obchod s potravinami?  Nevadí, veď každý sme nejako "postihnutí" a v tomto prípade ide vari  už o diagnózu. Hľadáte kľúče...

  • 22. aug 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 601x
  • 40
Píšem ti do neba

Jana Dratvová

Píšem ti do neba

Píšem ti... Píšem ti list. Odíde aj bez známky. Mobil máš vypnutý. Je zbytočné vytáčať tvoje číslo. Na smsky neodpovedáš. Píšem ti... do neba. Máš narodeniny, sedemdesiatešieste. Už štrnásť dlhých rokov ti nekupujem darčeky. Posielam ti vždy iba objatie, nielen jedno, celú náruč, za nás všetkých... Tak tomu bude aj dnes. Sviečku ti zapálim len doma, veď vieš, nebývam v meste, v ktorom si našiel miesto svojho odpočinku. Príležitostne ti to vynahradím.

  • 17. aug 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 9 793x
  • 36
Prvé rifle som niesla z Tuzexu

Jana Dratvová

Prvé rifle som niesla z Tuzexu

Mladým slovo Tuzex už nič nehovorí. Ak aj áno, tak ho poznajú len z rozprávania rodičov, či starých rodičov. Je možné, že čosi zhliadli aj v nejakom filme pre pamätníkov. Iste sa však nájde veľa takých, ktorý si Tuzexy dobre pamätajú a využívali aj ich ponuku.

  • 11. aug 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 205x
  • 166
reklama
Samouk

Jana Dratvová

Samouk

Ahoj Jani, máme sa výborne. Počasie skvelé, more príjemné. Učíme Števka plávať, celkom mu to ide. Posielame slaný pozdrav, maj sa... ťuk, ťuk, esemés... oznámil mi mobil príchod novej správy. Hľadiac na meno odosielateľa, začala som sa usmievať. Veľmi sa na tú spoločnú  dovolenku tešili. Ona, slobodná mamička so synom a jej priateľ. Som rada, že vypadli zo stereotypu denných starostí, nemajú to ľahké. No, nie o tom som chcela. Jedna veta z tejto kratučkej esemesky znovu otvorila pomyselné dvere na truhlici mojich spomienok. Moja myseľ sa vrátila do roku 1994. Spomenula som si, ako sme my učili dcéru plávať.

  • 8. júl 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 850x
  • 30
Pre iných obyčajný deň, pre mňa ten najkrajší...

Jana Dratvová

Pre iných obyčajný deň, pre mňa ten najkrajší...

1984. Nemám však na mysli vizionársky román G. Orwella, ktorého názov tvoria práve tieto štyri čísla. Ide o rok, ktorý v románe môjho vlastného života znamená veľmi veľa. Jeden z jeho 365 dní bol predurčený zmeniť mi život. Tú česť mal mať dvadsiaty jún. Očakávania, nervozita, záblesky neopísateľnej radosti, trochu obavy... nič sa nenaplnilo. Môjmu bábu sa na svet nechcelo, vôbec ho nezaujímalo, že pán doktor tie čísla zapísal do tehotenskej knižky červeným perom ako predpokladaný dátum narodenia. Po dvadsiatom prišiel dvadsiaty prvý... a stále nič.  S kilogramami, ktoré som pribrala som sa už viac menej gúľala ako chodila. Moje bábo si však dávalo načas.

  • 30. jún 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 583x
  • 38
Orgován - okno do detstva

Jana Dratvová

Orgován - okno do detstva

Orgován. Akoby sa zo záhrad vytrácal. Pre mladšiu generáciu už zväčša nie je "in" a do záhrad vysádza nové, "moderné" dreviny. Aspoň ja mám taký pocit. Orgován vidím už zriedka. Skôr pri domoch, ktoré už čosi pamätajú.  Kedysi ho boli plné záhrady a v čase kvitnutia ním voňali celé ulice. Práve dnes zavoňal aj mne. Boli sme s Benym na prechádzke. Najprv som pocítila len jemný závan známej vône. Známej, ale už takmer rokmi vyprchanej. Čuchové bunky sa však ihneď rozihrali a v sekunde vyslali posla, ktorý otvoril okno...

  • 8. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 169x
  • 37
Deň učiteľov a oprášené spomienky

Jana Dratvová

Deň učiteľov a oprášené spomienky

Nikoho neohúrim konštatovaním, že  dnes v kalendári popri mene Soňa svieti ešte jeden sviatok - Deň učiteľov. Je pravdou, že lavice, v ktorých som sedávala v škole,  už skončili na pohrebisku dejín, ale napriek tomu som si dnes, v súvislosti s týmto sviatkom, spomenula na dvoch zédeeškárskych učiteľov. Paradoxné je, že ženská časť tejto dvojice ma učila môj obľúbený predmet a mužská časť takmer nenávidený. Musím však zdôrazniť, že rada som ich mala obidvoch. Každého po svojom. Dôkazom toho je aj to, že som na nich nezabudla.

  • 28. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 558x
  • 24
Anjelik od Tomáška

Jana Dratvová

Anjelik od Tomáška

V ostatnom čase námety anjelikov zažívajú boom. Anjelikov vídame v kadejakých podobách. Sú námetom na vzory textílií, sú vyrobení z keramiky, z dreva, zo šúpolia, zo skla, z drahých kameňov, sú uháčkovaní, dokonca aj upečení. Niektorí sú skutočne krásni a ide o milé dielka, iné pripomínajú skôr strašidielka ako anjelikov. Každý si však vyberie, teda každý, kto má o ne záujem. Veď predsa každému sa iné páči. Anjelik sa nehojdá už len na vianočnom stromčeku, ale aj v autách, na poličkách, kabelkách, školských taškách, kade- kde... Anjelikovia sú vďačnými námetmi  literárnych diel či v hudbe. Môžeme siahnuť aj po anjelskych kartách.

  • 6. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 511x
  • 33
reklama
Vďaka trapasu romantický večer

Jana Dratvová

Vďaka trapasu romantický večer

Včera som si pri "Špagetách na hosteskin spôsob" zaspomínala na časy, kedy som po niekoľko rokov trávila týždeň v roku na veľtrhu Incheba, ako hosteska u nemecky hovoriacich firiem. Spomenula som si ešte na jednu príhodu, tentokrát nesúvisiacu s jedlom.

  • 18. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 391x
  • 109
Špagety na hosteskin spôsob

Jana Dratvová

Špagety na hosteskin spôsob

Varím špagety. Pri cedení  sa zrazu  prichytím, že sa pochechtávam. Spiatočka v čase sa prehodila sama a ja som si spomenula na jedno varenie špagiet, v čase, keď som k životu len privoniavala. Och, to bola vôňa! Ale vrátim sa  k tým špagetám.

  • 17. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 083x
  • 156
Bráško, ďakujem, že si...

Jana Dratvová

Bráško, ďakujem, že si...

Moja spomienka patrí k tým, čo sa náchádzajú naspodu mojej truhlice spomienok. Mala som sedem rokov,  keď sa maminka po krátkom pobyte v nemocnici vrátila domov s plačúcim batôžkom voňajúceho bábätka. V ôsmy januárový deň prišiel na svet môj jediný milovaný bráško...

  • 8. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 915x
  • 41
Darčeky majú robiť radosť...

Jana Dratvová

Darčeky majú robiť radosť...

Už  dávno je preč doba, kedy som bola na plný úväzok mamou malého dievčatka. Ako mi pribúdajú rôčky, tak na tie časy spomínam čoraz častejšie. Prežívam isté okamihy znova  a znova, akoby som ich tým chcela oživiť. Žiaľ je to márny pokus, už navždy zostanú len spomienkou. Spomínam na tie roky veľmi rada, vtedy som sa skutočne cítila šťastná.

  • 23. dec 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 175x
  • 53
Ako sa smrek vyzliekol donaha

Jana Dratvová

Ako sa smrek vyzliekol donaha

Ešte sa vrátim k tématike Vianoc. Trochu som na spomienkach utierala prach a na povrch vyplávala aj táto. Od malička sme doma mávali živý stromček. Zväčša to bola krásna borovica, občas však aj smrek, ktorý predovšetkým maminku, nikdy netešil. V teplej izbe zvykol spŕchnuť pár dní po Vianociach a ihličia bolo v izbe pomaly ako v lese. Už vtedy si smreky zarobili na moje nesympatie.

  • 14. dec 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 490x
  • 44
reklama
SkryťZatvoriť reklamu